بنر خام چیست ؟
تعریف بنر خام
بنرخام روش انتقال پیام تبلیغاتی است که طرح گرافیکی دارد و شامل تصاویر و متون است . در واقع بنرخام یک پرچم است که یک پیغام، لگو، سمبل را به مخاطبان خودمنتقل می کند.
هر چند تبلیغات از طریق بنرخام تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان میدهد که استفاده هوشمندانه از بنرخام به ویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثراست.
بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کاملتری از تبلیغات بنر (Banner Advertising) نیاز دارند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. براساس آمار سازمان بینالمللی تبلیغات(IAB) ، در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷ درصد کل تبلیغات آنلاین را تشکیل داده است. به ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی میبریم.
تاریخچه بنرخام
چاپ بنر یک پیشینه قرون وسطایی دارد و در جنگهای مختلف از آن به عنوان بیرق استفاده میکردند و همچنین در کلیساها هم از آن برای نشان دادن چهره قدیسانی مثل حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم و یا قدیسههایی که کلیسا به نام آنها وقف شده بود استفاده میشد.در واقع در زمان قدیم استفاده از بنر مانند استعمال آن در زمان حال نبود و بیشتر برای نمود ابهت و قدرت از آن استفاده میکردهاند یا شناسایی مکان یا محلی برای جمعیت عظیمی که جز بنر هم راهی برای آن نبود. اما امروز بیشتر کاربرد بنر در مسابقات بزرگ ورزشی و تبلغات است. کمتر امکان دارد که در کوچه و خیابانی از بنر استفاده نشده باشد که آن هم به دلیل امکان وسیع و قابلیتهای بالای استفاده از بنر است. در ادامه موارد استفاده از بنر در زمان قدیم را میبینید.
انواع بنرخام
پشت شیشه مغازهها، بالای آسمان خراشها، بر روی بالنها و هواپیماها و محلهایی از این قبیل از بنر استفاده میشود. از انواع و اقسام دیگر بنر میتوان به مدلهای زیر اشاره کرد:
بنر وینیل شبکهای: برای آب و هواهای مرطوب و باد و بارانی، مثل شمال ایران مناسب است، چرا که به صورت شبکه شبکه طراحی شده است و هم باد را از بنر رد میکند و آسیبی به بنر نمیرساند.
لمپوست بنر: لمپوست بنر، گونهای جدید از سازههای تبلیغاتی است که به دلیل مقاومت و انعطافپذیری بسیار عالیاش در مقابل تنشهای ناشی از وزش باد و باران، میتوان از آن در بسیاری از محیطهای بیرونی بهره جست. طراحی این سازه به گونهای است که میتواند از پاره شدن بنر در بادهای شدید جلوگیری نماید. این سازه ضمن افزایش توجه مخاطبان، باعث زیبایی و جذابیت بصری نمای شهری هم میشود. فنرهای به کار رفته در راکتهای نگهدارنده این سازه، این امکان را فراهم میسازد که در هنگام وزیدن باد، بنر در مقابل تنش ناشی از آن انعطافپذیر باشد و نیروی اعمال شده به بنر از طریق فنر به فک متحرک منتقل شود و در نتیجه بنر تبلیغاتی از آسیب مصون بماند. با توقف وزش باد، فک متحرک به حالت اولیه باز میگردد.
ویژگیهای بنرخام
بنر دو نوع چینی و کرهای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین ۸ انس تا ۱۳ انس دارد. تفاوت بنر چینی با بنر کرهای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است. بنر کرهای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است. همچنین بنرهایی که ما از برای استفاده معمولی میباشد معمولا ۱۰ انس چاپ میشوند ولی اگر بنر برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده شود(که قرار است نور از جلو برداشته باشند) توصیه میشود از بنر ۱۳ انس استفاده شود.
نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کرهای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ میکنید دارای کیفیت پایینی باشد،کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.
البته در کشور ما بخاطر بالا رفتن قیمت دلار بنر داخلی تولید می شود که اصلا قابل قیاس با بنر وارداتی نیست .
کاربرد در اماکن مذهبی
در قرون وسطا و در اروپا، بنر در میان مسیحیان و بیشتر در میان دستههای مذهبی استفاده میشده است، اما در سالهای اخیر آنها را بیشتر به دیوارها و ستونهای کلیسا آویزان میکنند.
کاربرد در اتحادیههای صنفی
اولین بار در سال ۱۸۴۰ اتحادیه کارگری بریتانیا در مراسم اول می(روز کارگر) از بنر استفاده میکند که تعداد اعضای اتحادیهشان به صدها نفر میرسید. تصاویر مختلفی که این اتحادیه از آنها در این بنرها استفاده میکرد، نمود خواستههایشان بود. از جمله تصویر سرزمینی که کودکان و کهنسالها در رفاه و خانههای زیبا زندگی میکنند،یا کارگران در آسایش و رفاه هستند. کارگران در آن سالها تلاش میکردند تا با استفاده از بنر خواستهها و نیازهایشان را مطرح کنند. از آن سال به بعد، در خیلی از مراسمهای کارگری که در سراسر جهان برپا میشد، از بنر به عنوان ابزار اصلی استفاده شد که رنگ قالب همه آنها قرمز بود. مثلا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در استرالیا در مراسمی سالانه با نام هشت ساعت کار کارگران از بنر استفاده کردند و فقط در سیدنی ۷۰ اتحادیه صنفی با بنرهای مخصوص در این مراسم حضور داشتند.
تفاوتهای بنرخام و فلکسی
فلکسی، فلکس یا به عبارت صحیح تر ” فلکسی فیس ” متریالی است که برای تابلوهای سر در مغازه ها ، فروشگاهها ، تابلوهای عابر پیاده ، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده میشود. فلکسی یا فلکس دو نوع چینی و کُره ای دارد، نوع چینی آن معمولا ۱۸ اُنس و نوع کُره ای آن ۲۰ اُنس میباشد ، متریال فلکسی به جنسی اطلاق میشود که نور را از خود عبور میدهد در حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده میشود، بنر نیز مثل فلکسی دو نوع چینی و کُره ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سیزده اُنس را دارند، تفاوت بنر چینی با بنر کُره ای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است ، بنر کُره ای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است ، بنرهایی که برای استفاده معمولی میباشد معمولا ده اُنس چاپ میشوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده میکنید که قرار است نور از جلو داشته باشند ، توصیه میشود از بنر سیزده اُنس استفاده کنید ، البته میتوانید در این مورد با تابلو ساز خود مشورت کنید. نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد ، به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کُره ای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ میکنید دارای کیفیت پایین چاپ باشد ، کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ میشود ، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است ، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد.